همه چیز در مورد کامپیوتر

همه چیز در مورد کامپیوتر

در این بلاگ سعی میشه مطالب مفیدی در رابطه با تکنولوژی و کامپیوتر در اختیار خوانندگان قرار بگیرد.
همه چیز در مورد کامپیوتر

همه چیز در مورد کامپیوتر

در این بلاگ سعی میشه مطالب مفیدی در رابطه با تکنولوژی و کامپیوتر در اختیار خوانندگان قرار بگیرد.

آشنایی با سازمانهای استاندارد در زمینه شبکه

در حال حاضر موسسات استاندارد زیادی در زمینه فناوری اطلاعات و شبکه وجود دارند که در جهت هماهنگی استانداردها با هم همکاری میکنند. در ادامه سازمانهای استاندارد مختلف را بررسی خواهیم کرد.

1- ANSI  

سازمانی خصوصی و غیر انتفاعی است که وظیفه توسعه و هماهنگ سازی استانداردهای ملی را داراست. هرچند استاندارد های این سازمان ملی است اما با انتشار استانداردهای آن در سازمان های بین المللی ، عدم رعایت آنها به منزله عدم  رعایت استاندارد های جهانی است.  

  

2- IEEE 

IEEE مسئول تعریف و تدوین استانداردهای مخابراتی و ارتباطات داده ای است.بیشترین تلاش این سازمان برای تدوین استاندارد های شبکه های محلی و شهری (MAN ,LAN )  بوده است. این استانداردها با نام استانداردهای سری IEEE802.x  مشهورند. استانداردهای IEEE با استانداردهای ANSI سازگارند ، چون همان طور که گفته شد ANSI با سازمان های جهانی استاندارد در ارتباط است. 

  

3- IOS 

IOS در سال 1946 پایه گذاری شد و اداره مرکزی آن در ژنو در کشور سوئیس قرار دارد. استانداردهای این سازمان را با عنوان IOS  میشناسیم مه در اصل از لغت یونانی isos به معنی استاندارد گرفته شده است. این سازمان سازمانی داوطلب است که از طرف سازمان ملل برای توسعه استانداردهای بین المللی ایجاد شده است. این سازمان تمام موارد بجز الکتریکی و الکترونیکی را پوشش میدهد. هم اکنون این سازمان 90 عضو دارد و شاید مهمترین استانداردی که تدوین کرد مدل مرجع SO/OSI باشد. 

  

4- IEC 

اداره مرکزی IEC در ژنو قرار دارد و در سال 1909 تاسیس شد. این سازمان استانداردهای بین المللی الکتریکی و الکترونیکی را تعریف میکند.  این سازمان 40 عضو دارد که ANSI نماینده آمریکاا در این سازمان است. 

IEC و ISO متوجه اهمیت فناوری اطلاعات شدند و با هم JTC مخصوص استانداردهای فناوری اطلاعات را تشکیل دادند. 

  

5- IAB 

IAB با نام پیشین Internet Activation Borad ، اینترنت را کنترل میکند و دو کمیته IETF و IRTF  دارد. IRTF در زمینه فناوری های جدید اینترنت تحقیق میکند و IETF نتیجه این تحقیقات را به صورت استاندارد تنظیم میکند و مسئول تدوین استانداردهای فناوری های اینترنت از جمله IP است. 

  

  

گردآوری : مصطفی جانقربان 

برگرفته از : کتاب شبکه های کامپیوتری اثر دکتر داود کریم زادگان مقدم

  

   

 کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.


تا شقایق هست زندگی باید کرد... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد